SOSİUM

05 Avqust

Niyə sitcom janrı ölüb və gələcəyin vəziyyət komediyası necə olacaq?

15-20 il əvvəl sitkomlar televiziya dünyasında ən populyar janrlardan biri idi. Millionlarla tamaşaçı “Dostlar”, “Ofis”, “Seinfeld”, “Ananı necə tanıdım” və “Böyük partlayış nəzəriyyəsi” kimi serialların yeni seriyalarını səbirsizliklə gözləyirdi və baş rollarda oynayan aktyorlar xalqın sevimlisinə çevrilirdi. Amma indiki dövrdə bu janrın tükəndiyini əminliklə demək olar. Forbes Life redaktoru Sofiya Brontveyn tamaşaçıların artıq situasiya komediyalarına baxmaq istəmədiyini araşdırır.

Sitkom — situasiya komediyası və ya vəziyyət komediyası — eyni yerlərdə əsas personajların iştirak etdiyi televiziya proqramları janrıdır (əvvəlcə, 1920-ci illərdə ABŞ-da radio verilişləri formatı idi). Əksər hallarda belə şouların hər bir bölümü təxminən 20-30 dəqiqə davam edir. Sitkomlar XX əsrin sonları və XXI əsrin əvvəlində populyar dövrü yaşadı. Əvvəlcə onları real tamaşaçılarla studiyalarda çəkirdilər, buna görə də onlar səsləndirilmiş gülüşlərlə bağlıdır, baxmayaraq ki, bu janrın məcburi atributu deyil.

Sitkom sözünü eşidəndə, ehtimal ki, ən məşhur serialları xatırlayırsınız: ABŞ-da “Dostlar”, “Ofis”, “Seinfeld”, “Ananı necə tanıdım” və “Böyük partlayış nəzəriyyəsi”, Rusiyada isə “Mənim əla bəsləyicim”, “Tam müasir”, “Saşa+Maşa” və “33 kvadrat metr”. 1990-cı illərin sonunda və 2000-ci illərin əvvəllərində milyonlarla tamaşaçı yeni komediya şoularının yeni seriyalarını səbirsizliklə gözləyirdi. Əsas qəhrəmanlar bizim üçün demək olar ki, dostlar və ya qohumlar olurdu və biz onların həyat hadisələrini məmnuniyyətlə izləyirdik. Bəs niyə indi bu janrın populyarlığı azalmağa başlayıb?

ABŞ-da hər on ildən bir sitkomların “qəbirə qoyulması” adətə çevrilib — təxminən qəzetlər kimi. 1980-ci illərdə NBC-nin keçmiş prezidenti Warren Littlefield hesab edirdi ki, bu janr çox tamaşaçı üçün ölüb. 1999-cu ildə Entertainment Weekly sitkomların pensiyaya çıxma vaxtının gəldiyini bildirmişdi. ITV-nin proqram direktoru David Liddiment Who Killed the Sitcom? adlı verilişi yaratmışdı ki, janrın ekrandan tamamilə ayrıldığını təsdiqləsin.

Hamıya məlumdur ki, indi serial trendlərini axın xidmətləri formalaşdırır. Hətta bəzi tamaşaçılar köhnə sitkomları izləmək istəyirsə belə, Netflix, Apple TV+, HBO Max və Amazon Prime yeni sitkomlar çəkmir. Onlar bu janrı öldürməyə və abunəçilərə başqa formatlar təqdim etməyə qərar veriblər. Amma digər tərəfdən, mövzu da kinomatoqrafiyaya təsir edir — rasizm və gender ayrı-seçkiliyi, seksual zorakılıq, alkoqol və narkotik asılılığı kimi mövzuları əyləncəli şoularda çəkmək çətindir. Cancel kültürü dövründə, pis şən olmaq riskini götürmək çox yüksəkdir, nəticədə tamaşaçılar platformaya boikot edə bilər və layihə bağlana bilər.

Komediya janrında baş verənlərdən ən yaxşı nümunə “Ayı”dır. Artıq neçə illərdir bu layihə komediya serialları kateqoriyasında bütün “Emmy” mükafatlarını qazanır (ən yaxşı serial, ən yaxşı kişi və qadın rolü, ən yaxşı kişi və qadın ikincil rol). Lakin “Ayı”nı izlədiyinizdə, orada çox az şeyin əyləncəli olduğunu anlayırsınız. Üçüncü mövsüm tamamilə dramdır və sizi daha çox yastığa ağlamaq istəyinə səbəb olur, gülməkdən çox. Beləliklə, ekranda hər şey həyatda olduğu kimi — gülüşlər bitib, sərt reallıq daxil olub.

Sitkomlar çox vaxt işıqlı, romantik, səthi süjetlərlə əlaqələndirilir. Bu vəziyyət komediyasıdır, amma tamaşaçılar həyatda belə vəziyyətlərdə fərqli reaksiya verirlər. Məsələn, “Dostlar” serialına baxaq. 10 mövsüm ərzində baş qəhrəmanlar ayrılıqlar, xəyanətlər, ölümlər, boşanma, işdən çıxarma kimi hadisələri şən yumor altında yaşayıblar. Açıqca desək, belə hadisələri gerçək həyatda yaşadığımızda, zarafat etmək qabiliyyətimiz az olar. Həmçinin, son illərdə 1990-cı illərin sonları və 2000-ci illərin əvvəllərindəki kult komediya serialları ciddi tənqid olunur. İndi “Dostlar”ı yenidən izləmək qərarına gəlsəniz, indi yaradıcılardan çoxlu məhkəmə iddiaları gələcəyini eşidərsiniz. Misoginiya, irqi ayrı-seçkilik, xarici görünüş və bədən quruluşu haqqında uyğun olmayan şərhlər — bu, “dostların” zarafat etdiyi mövzulardan bəziləridir.

Buna baxmayaraq, bir çox tamaşaçı hələ də köhnə sitkomları sevir, çünki onlar işıqlı kədər hissi yaradır. Bu layihələri ilk dəfə izlədiyimizdə, biz gənc, enerjili və xoşbəxt idik, buna görə də onlar əsasən gəncliyimizi xatırladır. Netflix və HBO Max “Dostlar”, “Ofis” və “Seinfeld” hüquqlarını satın alaraq nostalji üzərindən qazanc əldə etməyə hazırdırlar, amma yeni sitkomlar çəkməyə hazır deyillər. Yeni komediya formatları ekranlarda mövcuddur, lakin artıq tamamilə fərqli bir istiqamətdə.

Sitkomlar tamamilə ölməyib, bəlkə də yenidən doğulublar. İndi axın xidmətləri sədkomlara üstünlük verirlər — dramedi televiziya versiyası. Belə seriallar sitkomların çoxsaylı atributlarını saxlayır, amma daha çox çox kədərli və hətta qadağan olunmuş mövzular üzərində gülür. “Mən sənə zərər verə bilərəm” və “Çudavtorlar” kimi seriallar buna misaldır. Belə serialları “göz yaşları içində gülüş” ifadəsi ilə təsvir etmək olar. Yaradıcılardan banal həyat süjetlərindən və səthi zarafatlardan qurtularaq daha dərin mənalar və mürəkkəb konstruktlara üstünlük verirlər ki, bu da dövrü daha yaxşı əks etdirir. Müasir tamaşaçı gülmək istəyir, amma bu zaman şüurlu olmaq istəyir.

Bir ay əvvəl The Guardian Böyük Britaniyada sitkomların ölmədiyini, amma əhəmiyyətli dərəcədə transformasiya olduğunu bildirdi. Başqa sözlə, bu janrın stereotipik təqdimatları ölməkdədir, çünki indi aktual mövzular haqqında daha düşüncəli və həssas dramedi serialları yaratmaq vaxtıdır. Məsələn, Apple TV+’ın ən əsas hitlərindən biri olan “Ted Lasso” bu janrdakı müvəffəqiyyətli müasir layihədir. Lakin daha klassik sitkom “Mexaniklər” tamaşaçılar tərəfindən qəbul olunmadı, buna görə də Netflix şounu bağlamağa məcbur oldu.

Chicago Tribune də sitkomların yenidən doğulması lazım olduğunu hesab edir, çünki biz seriallara başqa cür baxmağa başlamışıq. Əvvəllər bütün ailə televizorun qarşısında toplaşırdı ki, sevimli şounun yeni seriyasını izləsin, bu da gənclərin, valideynlərin və nənə-baba maraqlarını təmin etməli idi. İndi isə biz bu layihələri təyyarədə, qaçış zamanı və ya işə gedərkən baxırıq — əksər hallarda, hər kəs öz cihazında. Buna görə də, televizorda müntəzəm birgə baxış ideyası keçmişdə qalır.

Bundan əlavə, tamaşaçılar müasir serialların daha keyfiyyətli olmasına alışıb, buna görə də komediyalardan da çox yüksək səviyyəli istehsal gözləyirlər. 20 il əvvəl aktyorlar eyni kafedə köhnəlmiş divanda oturub zarafat edə bilirdilər